Основи на молекуларна биологија
1. |
Наслов на наставниот предмет |
Основи на молекуларна биологија Fundamentals of Molecular Biology |
||||||||||||||||||||||||||||
2. |
Код |
BI-Z-01 |
||||||||||||||||||||||||||||
3. |
Студиска програма |
Биоинформатика, Биоинформатика, Пресметување во облак, Data science in computer science and engineering, Управување во информатички технологии, Безбедност, криптографија и кодирање, Едукација со ИКТ, Еко-информатика, Интелигентни системи, Интернет технологии и сајбер безбедност, Компјутерски науки, Статистика и аналитика на податоци, Софтвер за вградливи системи, Софтверско инженерство, Пресметување во облак, Управување во информатички технологии, Безбедност, криптографија и кодирање, Статистика и аналитика на податоци, Софтверско инженерство, |
||||||||||||||||||||||||||||
4. |
Организатор на студиската програма (единица, односно институт, катедра, оддел) |
Факултет за информатички науки и компјутерско инженерство |
||||||||||||||||||||||||||||
5. |
Степен (прв, втор, трет циклус) |
Втор циклус |
||||||||||||||||||||||||||||
6. |
Академска година / семестар 5 / Зимски |
7. Број на ЕКТС кредити 6.0 |
||||||||||||||||||||||||||||
8. |
Наставник |
виз. проф. д-р Сашо Панов |
||||||||||||||||||||||||||||
9. |
Предуслови за запишување на предметот |
|
||||||||||||||||||||||||||||
10. |
Цели на предметната програма (компетенции): Студентите треба да се стекнат со основни и проширени знаења за молекуларната биологија, за структурата и функцијата на биомакромолекулите (DNA, RNA и протеините) и основните процеси: репликација, транскрипција и транслација.
|
|||||||||||||||||||||||||||||
11. |
Содржина на предметната програма: Вовед - основни концепти и историски осврт. Дефиниција на молекуларната биологија. Кус историски осврт. Централна догма на молекуларната биологија. DNA молекулите како носители на генетските информации; експериментот на Евери; експериментот на Хиршеј и Чејс. Основни карактеристики на наследниот материјал; структура на DNA; Вотсон-Криков модел за структурата на DNA молекулот; структурна организација на DNA молекулот во хромозомите; суперспирализирана структура на циркуларните DNA молекули; нуклеозомална организација на DNA кај екариотите. Репликација на DNA; експериментот на Мезелсон и Стал; DNA полимерази; иницирање на репликацијата; репликациска вилушка; елонгација; реплизом - молекуларна машина за DNA репликација; специфики на DNA репликацијата кај еукариотите; репликациски проблем со теломерните краеви; терминирање на DNA репликацијата. Транскрипција - синтеза на RNA по урнек на DNA. Структура и функција на RNA молекулите. Транскрипција кај прокариотите; инцицијација на транскрипцијата, елонгација на транскрипцијата и терминацијата на транскрипцијата кај E. coli. Транскрипција кај еукариотите. Посттранскрипциски модификации; процесирање на 5` и 3` краевите на примарниот транскрипт од протеин-кодирачките гени. RNA сплајсинг - прекројување на примарниот RNA транскрипт; алтернативен сплајсинг. Транслација - синтеза на протеини. Генетски код. Транспортна RNA; поврзување на аминокиселините со tRNA. Рибозомите како транслациска машинерија. Процес на транслација; иницијација, елонгација и терминација на транслацијата. Протеини - номенклатура, големина на протеинските молекули. Нивоа на протеинската структура - примарна, секундарна, терциерна и кватерна структура. Структурна класификација на протеините. Примери на глобуларни, фибриларни и мембрански протеини. Регулација на транслацијата; посттранслациски случувања. Посттранслациска модификација на протеините. |
|||||||||||||||||||||||||||||
12. |
Методи на учење: Предавања поддржани со презентации преку слајдови, интерактивни предавања, вежби (користење на опрема и софтверски пакети), тимска работа, пример случаи, поканети гости предавачи, самостојна изработка и одбрана на проектна задача и семинарска работа, учење во електронско опкружување (форуми, консултации). |
|||||||||||||||||||||||||||||
13. |
Вкупен расположив фонд на време |
6.0 ЕКТС x 30 часа = 180 часа |
||||||||||||||||||||||||||||
14. |
Распределба на расположивото време |
60 + 0 + 45 + 45 + 30 = 180 часа
|
||||||||||||||||||||||||||||
15. |
Форми на наставните активности |
15.1. |
Предавања- теоретска настава |
60 часови |
||||||||||||||||||||||||||
15.2. |
Вежби (лабораториски, аудиториски), семинари, тимска работа |
0 часови |
||||||||||||||||||||||||||||
16. |
Други форми на активности |
16.1. |
Проектни задачи |
45 часови
|
||||||||||||||||||||||||||
16.2. |
Самостојни задачи |
45 часови |
||||||||||||||||||||||||||||
16.3. |
Домашно учење |
30 часови |
||||||||||||||||||||||||||||
17. |
Начин на оценување |
|||||||||||||||||||||||||||||
17.1. |
Тестови |
15 бодови |
||||||||||||||||||||||||||||
17.2. |
Семинарска работа/ проект ( презентација: писмена и усна) |
45 бодови |
||||||||||||||||||||||||||||
17.3. |
Активности и учење |
15 бодови |
||||||||||||||||||||||||||||
17.4. |
Завршен испит |
0 бодови |
||||||||||||||||||||||||||||
18. |
Критериуми за оценување (бодови/ оценка) |
до 50 бода |
5 (пет) (F) |
|||||||||||||||||||||||||||
од 51 до 60 бода |
6 (шест) (E) |
|||||||||||||||||||||||||||||
од 61 до 70 бода |
7 (седум) (D) |
|||||||||||||||||||||||||||||
од 71 до 80 бода |
8 (осум) (C) |
|||||||||||||||||||||||||||||
од 81 до 90 бода |
9 (девет) (B) |
|||||||||||||||||||||||||||||
од 91 до 100 бода |
10 (десет) (A) |
|||||||||||||||||||||||||||||
19. |
Услов за потпис и полагање на завршен испит |
реализирани активности 15 |
||||||||||||||||||||||||||||
20. |
Јазик на кој се изведува наставата |
македонски и англиски |
||||||||||||||||||||||||||||
21. |
Метод на следење на квалитетот на наставата |
Механизам на интерна евалуација и анкети
|
||||||||||||||||||||||||||||
22. |
Литература |
|||||||||||||||||||||||||||||
22.1. |
Задолжителна литература |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
22.2. |
Дополнителна литература |
|